Maan en water, meester en volgeling - Reisverslag uit Ban Chalok Lam, Thailand van Youp Schaacke - WaarBenJij.nu Maan en water, meester en volgeling - Reisverslag uit Ban Chalok Lam, Thailand van Youp Schaacke - WaarBenJij.nu

Maan en water, meester en volgeling

Door: Youp

Blijf op de hoogte en volg Youp

20 Oktober 2013 | Thailand, Ban Chalok Lam

De tijd staat niet stil, en lijkt zelfs steeds sneller te gaan. Daarom volgt dit schrijfsel om jullie weer op de hoogte te brengen van mijn doen en laten.
De laatste drie weken zijn haast in een waas voorbijgegaan. Elke dag half acht opstaan, ontbijten, klaarmaken om te duiken, om half 10 à 10 uur het water in, een of twee duiken, afbouwen, lunchen en daarna tijd voor allerhande zaken. Een paar hoogtepunten die erbovenuit staken: vorige week zijn Roy en ik naar de Half Moon Party geweest. Dit was een stukje rustiger (en duurder) dan de Full Moon Party, maar psychedelischer en superchill. Overal waren blacklights en glow in the dark spul, dat gaf heel leuke effecten. Zeker voor herhaling vatbaar! En nog leuker: vorige week ben ik met Eike en Roy wezen wakeboarden! Dat was echt geweldig! Het ging me goed af, dus dat was al een goed begin. Als je eenmaal staat dan voelt het net als vliegen! Mijn snowboardervaringen kwamen goed van pas, maar er zitten wel wat verschillen in houding en zo, dus een op een je kunsten overzetten werkt niet. Een begin is er doch! Als je twijfelt om het een keer te proberen: doe het :D.
Nog steeds is het Coral Nurseries project in volle gang. We hebben nieuwe roosters gemaakt om de koraalstekjes op te planten. Een rooster welke wij ongeveer drie weken geleden hebben geplaatst was nog in een testfase: de buizen waren niet gelijmd met als gevolg dat het rooster uit elkaar valt. We onderhouden het zo goed mogelijk. Dit houdt in dat we elke week langsgaan om te kijken hoe het rooster erbij hangt, gewapend met borstels, omdat de ook de algen het een heel fijne plek vinden. Algen zijn een grote concurrent voor koraal, dus die proberen we zo veel mogelijk weg te houden. Op den duur zal het rooster echter vervangen moeten worden door rooster 2.0, welke wèl gelijmd is en dus steviger.
Ook hebben we nog een rooster op een andere locatie geplaatst als testopstelling. Dit om te kijken of het een meer beschutte plek is met het oog op de aankomende monsoon en bijbehorende stormen. Afwachten dus.
Ik ben nu, zoals in de vorige blog beschreven, officieel Rescue Diver, maar dat vind ik niet genoeg. Ik heb dus besloten een stap hogerop de PADI-ladder te maken. Vanaf afgelopen dinsdag ben ik bezig mijn Dive Master brevet te behalen. Dit is een vrij grote stap: het is de eerste stap in professioneel duiken in plaats van het recreatieve karakter van de vorige opleidingen. Het bouwt voort op Rescue Diver in die zin dat je niet meer met jezelf alleen bezig bent, maar dat je om je heen gaat kijken en je gaat bezighouden met andermans welzijn. Met Rescue Diver is dat puur wanneer iemand in nood is of echt hulp behoeft. Dive Master voegt daar nog veel meer elementen aan toe: als Dive Master zorg je voor een geslaagde duik voor anderen. Straks moet ik me bijvoorbeeld bezig gaan houden met de logistiek van een duikavontuur. Zorgen voor genoeg duikuitrusting, lunch, reserveonderdelen en dergelijke. Maar ook het assisteren in lesgeven: mensen die hun Open Water Diver willen halen hebben les nodig. Dit krijgen zij van een instructeur (das een niveau boven Dive Master), en een instructeur heeft vaak een Dive Master als assistent. Die geeft ook onderricht, maar houdt ook iedereen bij de les, zorgt voor overzicht en daarmee voor veiligheid en een efficientere lestijd voor de Instructeur. Buiten de logistiek en het lesgeven om ga ik ook mee uit duiken: ik word een soort 'schaapherder'. Ik zwem achter de groep aan, en houd zo iedereen bij elkaar. Omdat de instructeur voor de groep uit zwemt kan hij/zij geen overzicht houden, en daarmee kom ik in beeld. Maar zelf zal ik ook duiken gaan leiden en daarbij vooral als gids optreden. Nu ben ik met Alex (een vriend van mijn instructeur) flink aan het oefenen met lesgeven. Er is nog een groot verschil met de oefeningen goed uit kunnen voeren en dit ook exemplarisch voor te kunnen doen. Dit zijn oefeningen als je masker op- en afdoen onder water, je regulator terug vinden, buddybreathen en dergelijke.
Zoals je al ziet is dit een flinke uitbreiding op wat je al kan. Daarom is dit de langste duikopleiding voor mij tot nu toe: sowieso moet je als ingangseis als 40 duiken gelogd hebben. En voordat je kan slagen moeten er 60 duiken in je logboek staan. Het traject zal uiteindelijk een maand duren ongeveer, waarbij ik elke dag een evaluatie zal krijgen. Zowel voor praktische dingen (duikbriefings geven, boatbriefings geven, duiken plannen) als theoretische zaken zoals toetsen. Een week van die maand durende training zal ik dan ook bij een 'echte' duikschool vertoeven om alle kneepjes van het vak te leren. Een week lang ben ik een stagiair bij Sail Rock Divers hier in het dorp. Ik kijk er nu al naar uit .
Intussen zijn Chavert en Alexander een maandje bij ons in Core Sea. Supergezellig en er wordt dan ook flink wat afgelachen. Je kunt gerust zeggen dat de rust die er nog was, weg is. Gisteren zijn we met zijn vieren naar weer een Full Moon Party geweest. Dat was nog veel en veel leuker dan de vorige keer: Uiteindelijk gingen we zo rond half 8 weer op huis aan, kletsnat, doodmoe en met een beginnende kater proberen nog een paar uurtjes slaap mee te pakken. Dat viel niet tegen en de rest van onze vrije dag gebruikten we om uit te brakken.
Zo, nu zijn jullie weer op de hoogte van mijn doen en laten! Tot snel maar weer!
'For ocean is more ancient than the mountains, and freighted with the memories and the dreams of Time. '
-Youp out

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Youp

Actief sinds 19 Aug. 2013
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 9815

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2017 - 01 Februari 2017

Azië met sas

05 September 2015 - 11 Januari 2016

De tropen in Nederland vinden

02 September 2013 - 31 Januari 2014

Een eindje om

Landen bezocht: